“Dansul este limbajul ascuns al sufletului. (…) Dansul este un cântec al trupului. De bucurie sau de durere.” [Martha Graham]
Dansul este o modalitate de a exprima trăiri interioare. Dar privind înapoi, la istoria dansului, ne dăm seama că dansul exprimă şi realităţi sociale, spune poveşti despre o anumită perioadă. Trebuie doar să învăţăm să le ascultăm.
Dansul nu poate fi desprins de context, de costume, de epoca în care a fost dansat.
Dansul medieval
Deşi primele descrieri detaliate despre dans apar abia în secolul al-XV-lea, avem câteva date despre dans şi pentru secolele XIII-XIV.
În textele literare găsim aluzii referitoare la unele dansuri sau la anumiţi paşi de dans precum pasul de saltarello sau de trotto. Totodată ilustraţiile din această perioadă înfăţişează dansatori aranjati în cerc sau în lanţ.
Un caz special (şi controversat) este dansul Saltarello La Regina, dans reconstruit de Geffrei Louarn de Kaermeriadec în sec. XX pe baza unui manuscris găsit la sfârşitul secolului XIV în Nordul Italiei şi publicat în The Letter of Dance, Nr.7, noiembrie 1990.
Din fericire, avem mai multe date despre muzica acestor secole, care a fost reînviată de numeroşi iubitori de muzică veche. Interpretând şi utilizând paşii menţionaţi în puţinele surse, am realizat, pe muzică medievală, şi alte coregrafii de dans, care credem că sunt asemănătoare celor dansate în acea perioadă.
Repertoriu:
- In alreley
- La septime estampie royale
- La quinte estampie royale
- Trotto
- Saltarello La Regina
- Saltarello 1
- Saltarello 2
Dansul renascentist
Datorită diferenţelor mari în ceea ce priveşte muzica şi paşii de dans, dansul renascentist este împărţit, convenţional, în 2 categorii: dans de sec. XV şi dans de sec. XVI.
Dansul din Sec. XV
Din sec. al XV-lea ni s-au păstrat primele tratate de dans. În manuscrisele autorilor italieni Domenico da Piacenza (c. 1400 – c. 1470), Guglielmo Ebreo, botezat Giovanni Ambrosio (c. 1420 – c. 1484) şi Antonio Cornazano (c.1430 – c.1485) găsim, alături de descrierea dansurilor şi de notele muzicale, o bogată teorie asupra felului în care trebuie executaţi şi interpretaţi paşii.
Specifice acestui secol sunt dansurile numite balli şi bassadanza.
Bassadanza este un dans lent, elegant, maiestuos, care accentuează interacţiunea dintre parteneri.
Balli sunt dansuri complicate, expresive, care includ (în acelaşi dans) atât paşi de bassadanza, saltarello şi piva, odată cu schimbarea măsurilor muzicale. Aceste dansuri încurajau improvizaţia şi interpretarea teatrală, multe dintre ele având chiar o tematică (ex. Gelosia).
Repertoriu:
Domenico da Piacenza (c. 1400 – c. 1470):
De arte saltandi et choreas ducendi (c.1450 – 1460):
- Anello
- Gelosia
- Leoncello Vecchio
- Leoncello Novo
- Marchesana
- Mercantia
- Mignotta Vecchia
- Petit vriens
- Rostiboli Gioioso
- Sobria
- Tesara
- Verçepe
Guglielmo Ebreo (botezat Giovanni Ambrogio) (c. 1420 – c. 1484): De pratica seu arte tripudii, citată uneori cu titlul Trattato dell’ arte del ballare(c.1463):
- Amoroso
- Colonesse
- Voltati in Ça Rosina
Michael Toulouze: L’Art et instruction de bien dancer (1488):
- Casuelle la Nouvelle
Anonim: Brussels Manuscript (1445), (1488):
- Filles à Marier
DANSUL DIN SEC. XVI
Acum sunt elaborate cele mai importante tratate de dans.
Repertoriu
Thoinot Arbeau (1519-1595) – Orchésographie (1589):
- Pavane
- Gaillarde
- La volta
- Allemande
- Branles: Double, Simple, Gay, Bourgoigne, Cassandre, Champaigne, Pinagay, Charlotte, Guerre, Aridan, Poictou, Escosse, Triory, Malte, Lavandieres, Pois, Hermites, Chandelier ou Torche, Sabots, Chevaulx, Montarde, Haye, Official.
- Bouffons
- Basse dance, Retour, Tourdion
Fabritio Caroso (1526/1535 – 1605/1620) – Il Ballarino (1581),
Nobiltà di Dame (1600):
- Allegrezza D’Amore
- Alta Carretta
- Ballo Del Fiore
- Barriera Nuova
- Bassa Pompilia
- Canario
- Chiara Stella
- Contrapasso Nuovo
- Dolce amoroso foco
- Gracca Amorosa
- Il Bianco Fiore
- Leggiadria d’Amore
- Passo e mezzo
- Spagnoletta Nuova
Cesare Negri (c. 1535 – c. 1605) – Le Gratie d’Amore (1602),
Nuove lnventioni di Balli (1604):
- Alta Mendozza
- Alta Somaglia
- Ballo fatto da sei cavalieri
- Ballo fatto da sei dame
- Bassa Ducale
- Bizzaria d’Amore
- Biscia Amorosa
- Il Canario
- Il Gratioso
- Il Bizarro
- Fedeltà d’Amore
- La Biscia Amorosa
- La Nizzarda
- Leggiadra Marina
- Passo e mezzo
Dansul baroc
Pentru această perioadă trebuie să facem distincţie între:
Contradansul englez
Dansul baroc (dansat la curtea franceză)
Dansul teatral (opera-balet)
Contradans - repertoriu:
John Playford (1623–1686/7) – The English Dancing Master (1651):
- All in a Garden Green
- Amaryllis
- Argeers
- Black Nag
- Child Grove
- Cuckolds all in a row
- Daphne
- Dargason
- Gathering Peascods
- Goddesses
- Greensleeves
- Grimstock
- Hole in the Wall
- Hyde Park
- If All The World Were Paper
- Indian Queen
- Jenny Pluck Pears
- Juice of Barley
- Lilli Burlero
- Newcastle
- Nonesuch
- Parson’s Farewell
- Picking of Sticks
- Sellenger’s Round
- Short and Sweet, or, Orlabear’s Maggot
- The Fine Companion
- The Gelding of the Devil
- The Wherligig
- Upon a Summer’s Day
Baroc - Repertoriu:
Raoul Auger Feuillet (c.1653–c.1709) – Recueil de Dances (1704), Recueil de Contredances (1706), Recueil de dances (1709):
- Le Menuet de la Reine
- La Lirboulaire
- La Bourrée d’Achilles
- La Bourgogne
- La Savoye
- La Forlana
Edmund Pemberton – An essay for the further improvement of dancing (1711):
- Mr. Groscort – An Ecchoe Boree & Minuet
Dansul din sec. XIX
…
Repertoriu:
- The Duke of Kent’s Waltz (Cahusac’s Annual Collection, 1801)
- John Playford: Spring Garden (The Dancing Master, 1665)
- Joseph Hart’s Lancers Quadrille: 4th Les Visites, 5th Les Lanciers (Hart’s 13th Quadrille Set, 1825)
- Paine’s 1st Set – L’Eté, La Poule , La finale (Paine of Almack’s 1st Set, Paine James, 1816)
- Mr. Beveridge’s Maggot (published by John Playford’s son, Henry Playford, in his 1695 Dancing Master)
- Fair Quaker of Deal (John Playford, The Dancing Master, 1728)
- My Lady Winwoods Maggot (John Playford, The Dancing Master, 1728)
- Pavilion Waltz (Companion to the Ballroom, Wilson Thomas, 1820)